STORM KONKURRENCE

TUREN GÅR TIL THAILAND -DE FØRSTE FORBEREDELSER

-igen igen
Men vi har, efter mange diskussioner frem og tilbage, valgt at udsætte anderledes og eksotiske eventyr, til når ungerne bliver lidt større, og gå safe igen i år; så turen går til Thailand; et perfekt sted pga vejr, mad, venlighed og tryghed. -og så lever man som konge for få penge.

Vi har været i Thailand flere gange før, også inden vi fik børn, men rejste med Blanca første gang, da hun var ca 1 år og 4 mdr. Der gik turen til Phuket, hvor vi købte en afbudsrejste, 4 dage inden afgang, og skulle bo på et uspecificeret hotel i Karon beach. Turen dertil gik fint og værelset var seriøst sløjt, så vi betalte lidt mere og blev flyttet til et super børnevenligt hotel længere nede mod vandet.
Hotellet var så børnevenligt at der var en pool-bod, hvor man kunne købe hot-dogs, toast og is, alt imens børnene kunne plaske ved vandlegelandet, blive passet i kids-club’en eller fyre den af til Rasmus Sebaach der bragede ud af højtalerne. Super for børn, men shit det var en gyser for os. Hotelværelset var super, så vi blev boede, men valgte at tage på ture dagligt til andre lokations. Vores 2 favoritter var stranden i Kata, hvor Blanca kunne lege med hundehvalpene mellem strandstolene, drikke dejlige kolde vandmelons smoothies og sove lur i klapvognen under palmernes skygge. Good times!

252181_10152399927890273_967917565_n

Det andet sted, når vi fik nok af thaimad og havde brug for lidt lækkert, så tog vi på Boathouse Beachclub; Re Ká Ta, hvor man betalte det der svarede til 200 kr pr mand, og så fik vi en stor dobbelt solseng med lækre rullede håndklæder, udsigt og enfinity poolen og havet samt inkluderet frokost og drikkevarer, som var mega lækkert og vesterlandsk. Det hele var meget classy og man følte sig helt cool og overskuds forældre agtige, måske lidt Saint Tropez agtig, indtil ungen lagde en lort midt på det hvide guld. Vi nåede at rydde op inden vi blev opdaget, men så fik ungen ble på igen…

184491_10152420847100273_2026343698_n

Vi havde ca 14 dage, hvor vi nød mulighederne for at variere vores dage, og tog også på de andre gode strande længere op af vestkysten, såsom Kamala, Surin, Bang Tao mm. Her mødte Blanca en babyelefant der badede nede på stranden, hun mødte kattekillinger og fik samlet en masse muslingeskaller. Vi kørte med tuk-tuk til de forskellige strande, strande vi før havde besøgt på scooter, dengang vi var unge og frie uden børn. Men det var simpelthen nogle skønne dage.

72859_10153739872480273_873078006_n

Om aften gik vi ud på nye restauranter hver dag omkring vores hotel, og inden vi tog afsted, var vi lettere nervøse for hvad vores kræsenpind dog skulle leve af. På alle restauranter, var der noget Blanca kunne spise, mange har vesterlandsk mand, især børnemenuer, hvor fishfingers, wienersnitzel, hotdogs, pizza, pommesfritter, nuggets osv er en mulighed. Men vi blev klogere og fandt ud af at ris og kyllinge-satay spyd, forårsruller og lidt andet thai, også gled ned, så det løste sig hver aften. Om dagen når vi andre spiste thaimad, så gik vi nogle gange i 7-11 (som der altid er mange af) og købte en indpakket toast, som de så varmede i tostmaskine oppe ved kassen, og så fik den lile dame nogle gange sådan en samt en mælke-brik med sugerør, hvis ikke hun var mæt af mango, smooties, is eller hvad hun nu havde fået.

2. gang vi var afsted med Blanca, var forrige vinter, hvor vi var på Koh Samui. Her oplevede vi samme muligheder med maden til hende, samt masser af 7-11’s, og gæstfrit folk, som vil gøre alt for at hjælpe dig, særligt når det gælder børn, så de tilberedte gerne noget som vi ønskede det, f.eks uden sovs eller lign, så ungen ville spise det.
På Koh Samui, boede vi på et rigtig fint lille strandhotel med moderne bungalows, og derefter i et privat hus i luksus luksus klassen hos nogle venner. Der var for vildt!

1546380_10153706667545273_684605103_n

1524710_10153706756660273_312948549_n

1525699_10153728804225273_441898224_n

Denne gang går turen igen til Phuket, hvor vi først lander i Bangkok, flyver indenrigs til Phuket, kører til hotel Friendship Beach på sydøst-kysten, hvor manden skal kitesurfe.

Pan1-2images

friendship-beach-waterfront

Derefter går turen med båd til Koh Lanta, hvor vi mødes med et vennepar og deres datter på ca 9 mdr. Her skal vi bo på Royal Lanta resort and spa.

royal-lanta-resort-and-2

royal-lanta-resort-and

Derfra sejle videre til Koh Mook Sivalai Resort med dem, hvor vi skal nyde hinandens selskab og den smukke natur.

koh-mook-sivalai-beach-resort

photos00

Derefter skal vi retur til Phuket, hvor vi skal bo på Surin Beach, og hvor min mor kommer og er sammen med os de sidste 5 dage inden vi flyver hjem. Her har vi valgt et hotel hvor der både er lidt til børnene og de voksne.

doubletree-resort-by

420

Så ca 3 uger venter os den 28. december, og vi glæder os som små børn, men der er jo lige nogle ting man allerede nu kan begynde at tænke over/pakke/overveje.

Vacciner: man anbefaler følgende (dog ikke til børn under 1 år)

-Men vi har aldrig fået Blanca vaccineret til turene, men denne gang har jeg valgt at lade begge vaccinere med kombi vaccinen hepatitis A+B som er 2 stik (2. stik efter 6 mdr) og så holder den i 30/40 år, nogle mener sågar livslangt. Jeg har denne gang valgt det pga at vi rejser mere rundt, at jeg har en unge der propper alt i munden han kan komme i nærheden af, og at han er så klodset så han godt kunne risikere at skulle i kontakt med noget skadestue eller lign. Derfor har jeg valgt både A og B selvom man kun anbefaler A. Men hvorfor ikke bare tage B’eren med, der overføres via blod, og den anden mad-vand pga afføring. Hvis man ellers har fulgt det almene vaccinations program, så er dit barn sikret mod resten.

Hvad har i andre der rejst i Thailand gjort???
Og mht malaria, så smører vi os ind i antimyg, tager myggenet med til klapvognen og ville måske overveje at tage et senge myggenet med, hvis jeg skulle ud og bo i noget natur-agtigt.
-evt det fra Ikea.

Jeg er heller ikke bekymret for at få dårlig mave. Jeg tror at der er lige så stor sansynlighed for at du får dårlig mave herhjemme til julefrokostbuffet’en. Så heller ingen for-behandling på den front.

Jeg vil dog anbefale at man har styr på sin rejseforsikring. Vi fik brug for den, sidst vi var afsted, da Daniel styrtede på cykel og skulle på hospitalet og sys. -og efterfølgende det ene og det andet på hospitalet og i klinik. Der var man glad for at kunne få pengene igen.

936816_10153739861680273_1984410606_n

Men det var så de store ting, så er der de andre småting, som også kører rundt i hovedet på én inden man skal afsted.

Små børn:
Modermælkserstatning ville jeg tage med hjemmefra, ikke at de ikke har det i Thailand, men det er meget rart at du og barn kender lige netop det produkt. -i varmen, blander jeg det op med stuetempereret eller let køligt vand fra flaske med skruelåg. Og sutteflasken vasker jeg i vand fra hanen, kan evt, hvis man er usikker, skolde efterfølgede med vand fra el-kedel, som er på de fleste hotelværelser, og ellers kan man låne en til sit værelse.

Bleer ville jeg tage med til de første 2 dage plus til turen. De har muligvis ikke de samme super øko ,fri for det hele-bleer, derovre, men de har babyer som bruger bleer, og de har store supermarkeder med flere mærker, plus de har bleer i 7-11’s mange af stederne, så du skal nok finde nogle til junior.
Vådservietterne kan indeholde stoffer vi herhjemme ikke er så glade for, som kan give lidt rød irriteret mås, eller ansigt. Så undgå at tørre i ansigtet med dem, og begræns dit brug til halen også. Brug vand og klud. Du kan evt købe små frotte klude billigt -også i 7-11, til at tørre efter med efter brug af vådserviet, hvis dit barn reagerer på det. Blanca havde ingen problemer med rød numse, hverken af bleer eller vådservietter, men havde også meget bar numse, hvilket altid er godt jo.

Jeg tror, at jeg tager et par rumpe-panodiler med, til hvis der kommer et tandudbrud eller andet uheldigt, men ellers, så vil jeg kun tage solcremer med hjemmefra. -Der kommer mere om det, når jeg har fået shoppet.
Og nu når vi er ved solbeskyttelse, så vil jeg anskaffe mig nogle UV-dragter til de unger, fordi den er skarp den sol, og man bliver jo tosset af skulle smøre dem non stop. -Før i tiden ville jeg aldrig ha givet mine børn “tøj” på i solen, men man kan jo få så meget pænt, så ved ikke hvad jeg skal vælge!?
Der er jo så mange pæne fra bla mærker som Petit Crabe, IaBon, Soft Gallery, J-Crew -Crew Cuts, Sunuva, Tha Gap mm

image1-4

Kender i andre fine???

Jeg glæder mig til at vise jer mere, når det kommer til pakning, produkter, badetøj, rejse-nødvendigheder mm

Tak fordi du læser med, og skriv endelig hvis du har noget at biddrage med 🙂

4 kommentarer

• Lena Lykke

Super dejligt at høre jeres erfaringer både mht Thailand men også at rejse med baby.. Vi skal til Thailand til februar med vores lille pige, der på det tidspunkt er 7,5 måned.
    Jeg er lidt nysgerrig mht hvor I boede 2. gang i var afsted på Koh Samui – du skriver I boede i moderne bungalows, hvilket jeg rigtig gerne vil, men synes det er svært at vurdere kvaliteten af dem jeg har fundet indtil videre. Så hvis du vil anbefale det sted, vil jeg bestemt overveje det 🙂

• MuttiMutti

Vi boede på Am Samui Resort, og jeg synes det var super hyggeligt. Men der sker ikke super meget omkring hotellet, men der er da 5 forskellige restauranter i gå afstand derfra. Og så skal I lige hoppe ind til brunch på intercontinental der ligger ved siden af, hvor vi boede i sus og dus hos venner. Det er SÅ optur!!! Tak fordi du læser med og har kommenteret! Kh Michaela

• Tina Højer Jakobsen

Lyder skønt med en Thailandstur! Gid det var os 🙂 Vi var afsted på samme safe-trip til Phuket Kata beach sidste år i oktober, da vores søn Conrad var 6 måneder. Booket gennem Startour og hele molevitten, og hold nu op hvor har du ret, man er jo ved at dø over hvor smagsløst det er! Bamseklub og det hele, yeaks! Men vi havde nogle skønne dage og tog også ture med tuktuk, som I gjorde 🙂 Vi havde booket 14 dge på samme hotel, men måtte kapitulere efter en uge og endte med at lynbooke et andet femstjernet luksushotel via Hotels.com’s app, mens vi var dernede! Et aldeles upraktisk hotel hvad angår spædbørn (lå på en bjergskrænt og havde trapper OVER DET HELE) men HELT fantastisk 🙂 Nu har I jo prøvet at rejse med småbørn, så jeg kan nok ikke bidrage med så mange tips, men prøver alligevel:
    En solskygge (eller hvad man kalder det) til at montere på klapvognen, således at baby/Billy er HELT dækket til af skygge, når han ligger ned og tager lur (hvis I går rundt og ikke vognen står stille under en palme).
    Vi synes ikke, at alt det der anti-myg smørrelse man kunne købe på deres apoteker dernede, virkede… så måske det bedre kan betale sig at købe hjemmefra? Til de voksne skulle allergipiller kunne tage kløen… noget uld til flyet, så de små ikke bliver kolde… Vi havde desuden Conrad liggende på en voksipose på gulvet i flyet, da vi ikke kunne få lift til ham (meget mærkelig følelse at slæbe en voksipose med til thailand!) og så sov han faktisk der. Men det var inden han lærte at kravle, hvilket nok har lidt at skulle have sagt 😉 Til de lidt større børn har jeg fået anbefalet at pakke en masse små gaver ind (tusser, blok, lille spil, snacks o.l.) som de så løbende kan pakke ud i flyet – for at (forhåbentlig) formindske den lange tur bare en lille smule. Derudover er der sikkert en masse andre små hyggelige tips, men jeg kan ikke komme i tanke om mere lige nu – det er jo et år siden, pyh hvor tiden går! Mange hilsner Tina

• MuttiMutti

Hej Tina, tak for din kommentar!! Så sjovt at høre om andres oplevelser af landet der rummer alt muligt blandet, fra luksus, uberørt natur til pinh pong gøjl og klamme mennesker.
      Lyder smart med voksi til flyveturen, men tror ik Billy bliver i den og jeg orker ikke yderligere ting at slæbe på… Jeg håber at jeg skal nøjes med babydynen…
      Ja jeg havde held med dvd maskine, iPad og farver mm, tror de kommer med i næste del af “Turen går til Thailand”.
      Håber i kommer afsted igen og kan dele yderligere gode råd! Tak fordi du læser med. Kærlig hilsen Michaela