"ThaiLars", smadret klapvogn og en 3. dags status

Fra Kitesurf, til Hans, til bølgeskvulp og knallertræs

Efter at have tilbragt ca 5 dage på Friendship Beach Resort på Phuket, gik turen videre med færge til Koh Lanta med bådskift på Phi Phi, hvor Blanca var skuffet over vi ik gik på land og mødte Pippi…
At rejse med små børn og ø-hoppe er til at have med at gøre, der er bare tre vigtige råd at give videre;

1) rejs med så lidt bagage som muligt, det er så bøvlet når man skal af og på bådene -vi har haft for meget med…

2) sørg for at sætte dig i aircon rummet på den “store” færge og udenfor under halvtaget på de mindre, hvor det lufter.

3) Hvis det er muligt, så tag en speedbåd, så føler man, at man rykker sig, og man undgår at smelte. -man kan købe kolde drikkevarer om bord på færgerne. -og i øvrigt er babysele fed når man skal af og på…

-vi fandt i øvrigt en genbrugsbutik ved det første hotel, hvor vi købte kitesurf gear, Barbie kasket og en halvsmadret klapvogn, der har været guld værd. Man burde have flere af disse muligheder på sine rejser…

Da vi ankom til Koh Lanta, var der heldigvis kort vej til hotellet Royal Lanta Resort and spa. Hotellet var so so, der er nogle fine elementer med lidt engelsk cottage stil på nogle af husene, og værelserne ligger som små hytter på pæle langs en lille gang sti i fin stil med masser af vegetation.

Men poolen var nærmest tislunken og det var svært at finde skygge spots der. -indtil sidste dag hvor vi opdagede at der var en bedre og større pool på den anden side af resortet… Typisk.

Nå men bugten huser masser af hoteller og restauranter. Vi gik en del på “Hans”, som lå lige ved siden af på stranden, fordi vi kunne spise de små af med den herlige svenske ret kötbullar med mos. Vi spise selv der en aften og fik en super panang og deres mojito var heller ikke dum 🙂

Også længere nede af stranden fandt vi en lille oase, hvor vi nød mad og shakes i skyggen. Kan virkelig anbefales at man søger de små steder…

image2

-men der hvor vi fik den bedste mad, var oppe på hovedgaden i en gadekøkken, hvor vi spiste 4 voksne for ca 70 kr. Blanca var i øvrigt vild med at se noget Thai-serie der kørte på flimmeren ude på fortorvet.

Vi røg selvfølgelig også ned på “pier’en” hvor der er en væld af restauranter, nogle virkelig turistede, andre gode, men der spiste vi til sammenligning for ca 200 kr. Men hyggeligt og skal opleves, hvis man er der.

Her blev Billy også klippet ala thai-style

image3

Vi hyggede os i svensker paradiset Koh Lanta, med vores venner Patrick og Line og deres lille datter Anna på 10 mdr, men var sulte efter at opleve noget andet end den bugt, så tog en åben taxa til det hotel de skal bo på når de kommer retur dertil; Rawi Resort and spa.

Det var en super lækkert hotel med lille børnerum og lille vandrutchebane, og så var der god stil. Men det bedste ved dagens udflugt var opdagelsen af en restaurant på en klippekant, men god mad og den flotteste udsigt.

Man kiggede også ud på nogle små hytter af bast med hængekøjer, hvor jeg klart må tilbage og ha en overnatning. Det var et øko resort.

Efter Koh Lanta tog vi 4 voksne, 2 babyer og 1 lille teenager på 4, med speedboat på Koh Mook.
Det var super fedt at suse afsted, og det var intet problem med ungerne. Det er dyrere, men klart det værd, så tog det kun én time. Vi havde stop ved Koh Ngai, som så så sindssygt lækkert ud, og er røget på listen til næste tur til Thailand.

Da vi ankom til Koh Mook skiftede vi over til en longtailboat og blev sejlet til vores hotel; Sivalai, som ligger ude på spidsen af øen og simpelthen er for skønt!

Her er som det man ser i katalogerne; det er virkelig fotovenligt! Her er perfekt hvidt fint sand, palmer, turkist vand og ja store flotte søstjerner. Hotelhytterne er smagfuldt indrettet og man booke dem med seaview; det er helt fantastisk at vågne og kigge ud over havet. Her er bare så smukt!

Hotellet er til den dyre side i restauranten, så vi har hver aften indtil videre søgt ud på øen. Første aften tog vi, med klapvogn og det hele, op i små scootere med sidevogn og blev suset gennem et bakkelandskab af små veje til den anden side af øen, hvor vi spiste på en lille sjov restaurant.
Turen var i sig selv sjov og det hele værd. På vej hjem sov ungerne i vognene trods den vilde kørsel på de små bumpede veje.
I dag har vi spist lige ude på den anden side af resortet, hvor der ligger en lille by med nogle restauranter. Maden var super og kostede ikke særligt meget, og så lavede mad-mamma’en en virkelig god banan pandekage med nutella!
På vej ud til vores landsby, går man gennem en skole, der er malet i fine farver og hvor geder går rundt.

Imorgen har vi sidste dag her på Bounty øen… Måske vi skal køre over og se nogle elefanter, eller måske ta’ en båd ud til Emerald Cave og snokle lidt… Who knows… Jeg nyder hvert et minut jeg kigger ud over havet og minder mig selv om, hvor priviligeret man er. Hvor heldige ens børn er, bare ærgerligt de ik kan huske det, når de bliver større. Men jeg må sige at lige så dejligt det er at kunne være sammen som familie på denne måde 24-7 i 3 uger, lige så meget er jeg ved at få pip af ikke at have haft tid til at åbne min bog. Vi er på hele tiden, og Blanca sover jo ikke lur, og kæften står ikke stille ét sekund fra hun vågner, samt hun har et energi-niveau som en hvalp med ADHD. Jeg er træt af mine børn og synes sgu det er hårdt at være sammen hele tiden, glæder mig til at de skal hjem i institution og jeg kan få fred fra børn på arbejdet 🙂 forstå mig ret, jeg nyder dem også, men det er fulltime job, med indsmørring af solcreme, tilbyde vand, så er den ene sulten, så er den anden sulten, -og så er Blanca i mega trods og kører trip mht sin mad, som er en kamp til hvert måltid. Så slår den ene sig, så den anden, så er det vinger af og på og dykkermasken som også bruges flittigt -også nu med snorkel. Så ja der er rigeligt at se til, så shit det bliver fedt nå vi mødes med min mor på Phuket om 2 dage, som kan tage lidt over…
Over and out for denne gang, i må endelig spørge ind til de forskellige destinationer, hoteller osv, hvis der er noget i vil vide mere om 🙂